Tuesday, June 3, 2014

Pengalaman Pertama Beli Kereta #Part 2


Assalamualaikum. Alhamdullilah semua urusan bank sudah pun selesai. Cuma ada beberapa perkara yang liz perlu buat semakan. Down payment pun selesai bayar. 10% dari harga kereta. Liz sebenarnya bukanlah pandai sangat bab-bab membeli kereta ni. Diskaun tu mungkin tak dapat la cuma apa yang boleh kita dapat ialah FREE GIFT. Free Gift yang kita dapat akan berbeza sebab bergantung kepada sales man or sales girl yang kita berurusan tu.

Jadi rajin-rajinkanlah bertanya kepada kawan-kawan yang dah beli kereta. Di mana dan apa Free Gift nya nanti. Waktu ni lah skill bodek membodek perlu diasah.  Masa liz bertanya pada sales man dekat Mentakab dulu liz dapat akan dapat ini if beli kereta dengan dia:

1. Payung
2. Minyak Full Tank
3. Steering Lock
4.Voucher Tinted RM150

Berbeza dengan di Klang. *Sebab kawan yang tolong rekemankan dan sebab dia juga yang banyak tolong uruskan untuk liz. Thank you. #27 Liz dapat ini:

1. Payung
2. Steering Lock
3. Voucher Tinted RM250
4. Smart Tag
5. Card Touch & Go
6. Minyak RM50 *liz yg gedik bodek
7. Dapat wang tunai RM300 *Special hasil konspirasi

Okeh ini hasil idea cerdik pandai kesayangan liz #27. Kawan liz memang banyak sangat tolong liz itu ini. Jasa dia tak terhingga sangat-sangat. Liz stress sikit je, dia cepat-cepat mainkan peranan. I hope i can do the same thing to you bila dalam keadaan sekarang ni. 

Contohnya la kan. Dulu kawan liz beli kereta dengan 'sales person' ni juga. Kemudian sales person ni bagitahu "kalau ada kawan-kawan nak beli kereta, rekeman kan la pada akak. Nanti akak bagi duit poket."
Biasa tak dengar?

Okeh jadi sebenarnya ada banyak kebaikkan nya kita beli melalui orang yang rekemen. Tetapi diingatkan pilih lah kawan macam kawan liz ada ni. Kalau kawan yang sekadar kawan confirm lah korang tak dapat. Ataupun korang share RM300 tu divide 2 dapat juga sorang RM150. *Daripada takda. Dan komisyen rekemen ni berbeza tau mengikut kereta.

Masih tertanya-tanya kan liz beli kereta apa. Sabar ye. Liz tak ambil lagi kereta. Semalam baru hantar masuk JPJ daftar no Flat. Liz pun tak tahu no Flat liz apa. Liz belanja gambar sikit ye. Hihik gambar yang liz dah pos di IG sebenarnya.


8 comments:

uzair othman said...

untungnya ada kete sendiri

Unknown said...

Fuhh preve 🙆🙆🙆

Liyliz said...

Alhamdullilah abg uzair dapat miliki kereta sendiri dah. @Uzair Othman

Alahai kimi hihik. @Ikhwan hakimi

PCL said...

salam liz..pcl singgah 1st time sini, wah kereta baru ea !!

Nadia Johari said...

Tak sabar nk naik kete die..kihkihkih

Lieya Von Jay said...

tahniah liz. jaga kereta baru tu nanti baik2 ye

Liyliz said...

Ok. Liz cb =)

sHaRiNa eLyaNa said...

wah bestnya liz nak beli keta..
smoga dipermudahkan urusan ya