Wednesday, February 6, 2013

Tegur Atau Tidak Terima Seadanya


Macam mana kita nak tegur tapi tak mahu orang salah faham.  Kita tegur bukan bermakna kita tak terima seseorang itu dengan apa adanya dia. 

Teguran itu untuk sesuatu perubahan yang lebih baik. Salah?
Adakah orang yang menegur kita tu orang luar? Orang yang tah dari mana tetiba datang tegur sesuatu pasal diri kita. Itu kan pelik namanya.

Tapi untuk orang yang sayang awak, dia menilai dan mengenal diri awak. Sekiranya ada yang tidak kena, teguran itu harus. Teguran itu maksudnya kita ambil berat dan kisahkan diri dia.

Contoh yang lain.
Kita dari kecil stay dengan parents kita. Kita besar sekarang ni sebab dari kecil terus pandai ke? Jawapannya tentu tidak. Betul?
Bila salah, parents kita tegur. Buat salah kita tetap akan ditegur dan ditegur sehingga kita besar kini.

Dari kecil kita terus pandai ke makan sendiri? Pandai ke pakai baju sendiri. Semua tu dilatih dari kita mula pandai nak berdiri, pandai nak bercakap. Itu maksudnya parents kita tak terima kita seadanya ke bila mereka tegur? Fikirkan betul-betul sebelum buat keputusan mengikut hati dan perasaan.

Orang yang sayang kita tak pernah nak sesuatu yang jahat atau buruk untuk diri kita. Im the one who are always never listen to others but then i realized that its important to reflect your self from others view. Think about it ..

I wanna be better for my special one. Sometimes we couldnt realized.  Orang yang teliti tentang perihal kita yang melihat..
One day you will be matured enough to evaluate all those thing yang berlaku pada diri awak. Pilihan di tangan msing-masing untuk menilai teguran itu sebagai teguran atau sebagai TIDAK MENERIMA DIRI ANDA SEADANNYA. 

Only those yang sayangkan kamu akan menelitinya. Memang tak ada orang yang perfect. Ada ke Allah cipta kan manusia itu sepurna 100, tidak kan .. kerana mahu hambanya saling melengkapi dan saling memerlukan.
Jadi faham tak kenapa Allah juga kata manusia ialah ciptaan Allah paling sempurna? Sebab ini. Kita tidak sempurna tetapi ada seseorang yang lain untuk melengkap kita menjadi sempurna kerana kita perlu untuk saling melengkapi. Sifat dan perangai semuanya dibentuk dari hati kita.. Lainlah kalau kita cacat, tak boleh nak ubah. Itu baru ye tidak terima seadanya pemberian tuhan pada kita. 

Tapi sifat dan sikap kita diberi pilihan untuk menjadi baik atau jahat. Logik atau tidak?
Fikirkan.. 





 

No comments: