Friday, August 30, 2013

Sebulan dah di tempat kerja baru. Tahu tak apa UBS payroll?


Assalamualaikum dan selamat malam. Hanya selamat malam mampu di-wish buat you all semua untuk masa tedekat dan masa masa yang mendatang. Update pun jarang-jarang sekali.

Masa tengah syampoo rambut tadi, macam-macam dah liz karang dalam kepala otak ni, apalah yang nak di update kan nanti. Memandangkan liz baru siap settle kan gaji untuk semua orang so liz nak share kan cara pengiraan gaji. Hoho excited nampaknya korang ni. Ada yang kata ala bukan susah pun kira gaji. Mungkin itu tidak menjadi masalah terlalu besar sekiranya pengiraan gaji mati. Maksudnya setiap bulan if gaji you all 1k, macam tulah selamanya. Tetapi macam mana yang ada OT - over time? Macam mana kalau lewat? Macam mana Mc? Macam mana public holiday? Dan banyak lagi sebenarnya.

Pernah tak dengar pasal UBS payroll? Andaikata sesiapa yang tengah belajar dalam kos HUMAN RESOURCE atau ada yang berminat nak jadi human resource executive. Cer korang search dekat google atau di jobstreet. Mesti akan ada tulis requirement pasal "must know ubs payroll system ataupun in ubs payroll will be advance to candidates atau pelbagai macam lagi ayat-ayat requirement.

Apa yang liz boleh share, apa ada dalam ubs secara rambang, secara details memang tak mampu. Dalam ubs payroll ni kita perlu key in data pekerja. Dari A sampai Z. Kalau dah berkahwin kena letak nama pasangan. Dalam UBS boleh automatic divide department sekiranya banyak department. Lepas tu key in gaji dia dan kwsp nombor. Bank akaun.
Masa nak kira gaji kena pastikan berapa day work dia, OT dia, ada kerja waktu public holiday tak, ada mc tak, ada claim leave tak?
Claim leave termasuk la kalau ada emergency leave. Contohnya kematian ibu bapa. Jadi penting sesangat korang sebagai staff, apa-apa masalah perlulah refer pada HR dekat syarikat korang. Andaikata HR korang tak tahu, dia assume kamu absent. Kan rugi tu ..

Lepas dah key in gaji semua. Kena process pay. Lepas tu kena check bayar cash ke cheque. Lepas tu kena tengok management report dengan cash/cheque/bank report. Lepas tu kena tengok kwsp dan socso betul tak dengan management report. Lepas tu kena print pay slip. Lepas tu kalau ada staff yang gaji 2.5k ke atas kena PCP atau tidak.

Korang tahu tak bila kita pergi interview dorang akan kata 1k basic, 2k basic dan lain-lain lagi, korang tahu tak berapa percent kena potong kwsp dan socso? Kwsp 11% tau dari gaji kita. Setiap angka gaji tu ada beza-beza nya. Tapi ada tak korang kerja bodoh-bodoh je?

Bila isi boring temuduga, pastikan tulis semua benda sama dalam ic. Salah binti dengan bt, salah alamat walaupun sikit. Sekiranya nak claim socso memang mimpi la di siang hari.

Nanti liz cerita 1 kes ni tapi bukan malam ni sebab pun dah penat.
Salam.

 

No comments: