Saturday, December 20, 2014

Resepi Speghetti Daging Pedas


Mood rajin nak masuk dapur dah datang.  Kiranya untuk bulan ni baru semalam aku masuk dapur.  Kalau tidak dapur tu mak aku yang punya sorang.  Teringin pula nak makan speghetti daging, tapi aku selalu buat yang biasa je tapi semalam aku buat yang pedas punya.  Sebab mak jenis yang tak suka benda-benda western ni. Jadi bila buat pedas-pedas sikit laju pula dia makan. 

Bahan2:
  • Daging cincang - biasa guna jenama Ramli
  • Sos spaghetti brand Kimball (sangat murah baru RM3.90)
  • 4-5 ulas bawang putih - cincang *kalau rajin tumbuklah
  • 1 1/2 biji bawang besar - cincang
  • Black pepper sos & serbuk oregano *guna black pepper yang serbuk pun boleh
  • Tomato sebijik - potong dadu
  • Cili benggala (Ikut korang la guna warna apa pun)
  • Cili api 10 biji (Aku campak je sebiji2 sebab nak potong takut nenek tak nampak tergigit pulak)
  • Minyak untuk menumis (Kalau korang nak guna butter pun boleh)
  • Spaghetti (Aku guna jenama Kimball sebab dia halus sikit)
  • Sosej

Cara Memasak:
  1. Panaskan minyak/butter - tumiskan bawang putih & bawang besar 
  2. Masukkan daging - buh garam sket + lada sulah - masak sampai air daging tu kering.
  3. Masukkan sos kimball + black pepper sos + oregano + banggala + cili api.
  4. SIAP!
  5. Speghetti tadi tu rebus dulu ye dan letak garam sikit.