Thursday, January 8, 2015

Budak Habis SPM bila Interview Kerja


Budak Habis SPM bila Interview Kerja | Assalamualaikum .. Alhamdullilah gigih juga lagi aku pegang title Human Resources lebih kurang 3 tahun rupanya masa dah berlalu.  Rasa macam baru je setahun lepas aku graduated.  Mungkin juga antara faktor aku tak terasa ialah bila aku tengok kawan-kawan aku ada lagi yang masih belajar. Dan paling tak boleh terima hakikat bila aku interview budak yang umurnya 21 tahun aku rasa macam mereka sama baya je dengan aku. Serius tak sedar diri yang umur aku dah 20+ tahun ni hahahaha. 

Aku sangat kagum sebenarnya pada adik-adik yang habis je menjawab SPM terus pulun cari kerja.  Dan aku juga kagum dengan mereka yang beranikan diri untuk hadir di-temuduga.  Perasaan takut tu memang jelas sangat terpancar dekat muka dorang. Tapi dalam hati aku je aku mampu gelak dan senyum haha hakitnya muka aku memang sangat ketat dan nampak macam nak makan orang agaknya.  Aku dah biasa dengar orang kata aku sombong.  Sangat tegas. Dan belum lagi yang teruk-teruk aku kena kutuk.  Tapi bagi yang dah lama kenal aku rasanya boleh beza bila waktu boleh bergurau dan bila waktu aku tengah serious.   

Antara banyak-banyak candidates yang aku interview. Aku memang suka interview budak yang habis belajar. Soalan biasa bila mereka dah duduk je dekat kerusi mengadap muka aku. Aku akan minta mereka kenalkan diri.  Dari situ kita boleh agak ciri-ciri seseorang tu macam mana, walaupun bukan 100% ialah kita bukan Tuhan yang boleh menilai hati dan sifat sebenar manusia.  Kadang-kadang aku rasa lucu bila interview budak kelantan yang kenalkan diri tapi cuba cakap bahasa luar.  Sebutir-sebutir sebut.  #sebabakuorangpahang

Dan kalau aku interview budak University selalunya memang aku minta mereka 'introduce yourself' waceh nak test lah depa punya English tapi yang ada Degree pun bila diminta untuk perkenalkan diri ada yang lebih teruk dari budak SPM acaner kan.  Jadi memang faham sangat lah kenapa orang ada Degree ada Diploma pun susah dapat kerja.  Kalau sesi kenalkan diri pun dah tersangkut teruk.  Expectation  mestilah lebih tinggi memandangkan kamu budak graduan. 

Jadi sebenarnya tak kisah lah kamu ada pengalaman ataupun tidak. Sebab first impression majikan atau wakil majikan ialah terhadap perwatakkan kamu. Jadi kenapa perlu takut untuk hadir interview.  Orang yang interview kamu pun manusia. Big clap to adik-adik lepas SPM yang berani datang interview.  Sekarang ni mungkin kalau korang datang interview cuma yang menarik untuk dicerita mengenai back ground family. Nanti akan datang boleh cerita pengalaman kerja pula. 



 

5 comments:

Nadia Johari said...

terkena sebijik kat gue ni.hahaa

Anonymous said...

seram sejuk plak haaa kalau nak pi interview..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum liz. hehe awak tukang interview orang? fuyohhh. bestnya. akak ni memang jenis gugup orangnya. bos skrg siap kata lagi akak ni macam slow punya orang masa interview dulu. ahahaha takpe, pengalaman mendewasakan kita. ecewahhh. clap to budak spm (saya juga) hahahhaha banyak pengalaman kerja so jadi tak takut nak g interview cuma gugup sikit mesti ada ;p

Nur Arifa said...

pernah pergi interview utk kerja sekali dan Alhamdulillah dapat tp i tak terima offer tu (atas sebab2 tertentu)..now memang tak de rasa nak makan gaji rasa nak self employed je hehe

Farrah MF said...

First impression memang sgt penting :)