Thursday, September 4, 2014

Hai kenapa Foreign Worker suka sakit yg serius?


Dear Blog.
Sorry lupa bagi salam "Assalamualaikum semua". Hari demi hari terasa makin-makin sibuk.
Sentiasa akan ada benda baru untuk belajar. Hari ni nak share sikit pengalaman kerja. Sabtu lepas ada Foreign Worker masuk wad sebabkan bermasalah dengan paru-paru.

Lebih kurang 6 hari termasuk hari ni. Baru discharge tengahari tadi. Sebenarnya tak perlu risau mengenai bayaran hospital dan sebagainya sebab setiap pekerja asing yang datang secara sah semua dah didaftarkan insurance. Jadi kalau apa-apa berlaku pada mereka-mereka ni. Hantar je ke hospital lagi bagus dari ke klinik panel.

Tak silap liz, staff ni dah 3 4 kali pergi klinik panel tapi tetap juga tak elok sakitnya. Daftar dekat Kaunter Pesakit Luar Hospital Kuala Lipis kenalah charge RM50. Lepas tu kalau ada tinggal dekat wad macam staff liz ni dalam 200 lebih juga. Lepas tu ada pula small operation dekat bahagian rusuk dia. Liz pun tak pasti sakit apa cuma merujuk pada Dr. indian dekat situ, dia ada jangkitan pada paru-paru. Ada cecair lebihan tapi dah disedut, sekarang pun dah okay. Makan ubat dan perlu buat rawatan susulan 18 sept nanti.

Total chargenya tadi RM950 huhu. Okaylah tu claim insurance. Cuma tugas liz kena hantar passport dan salinan passport serta permit. Insurance polisi tak perlu pun bawa sebab semuanya boleh disemak melalui ONLINE. See mudah kan? Cuma pastikanlah staff tu memang dah berdaftar dengan insurance. 




No comments: