Wednesday, May 2, 2012

Harus Berani Menghadapi Diri Sendiri




Cuba awak-awak semua tanya soalan ni pada siri sendiri dan jawab dengan bijaksana, sebab bila liz baca soalan ni liz terfikir banyak sangat perkara .. menyedari kekurangan yang masih belum mampu nak capai ..

1.  Tahukah bila enkau akan melakukan perjalanan yang tidak pernah akan kembali lagi? Apakah engkau sudah mempersiapkan bekal yang cukup untuk perjalanan tu?

2.  Apakah engkau sudah membekali diri dengan amal saleh sebagai penawar gelisahmu di liang kubur nanti?

3.  Berapakah usiamu saat ini? Berapa lama lagi engkau akan hidup? Apakah engkau menyedari bahwa setiap permulaan itu pasti ada akhirnya? dan segalanya yang akhir itu surga atau neraka?

banyak lagi soalan dalam buku ni .. liz baca buku ni liz jadi suka, jarang liz suka baca buku motivasi yang berunsur agama ni, biasalah kadang-kadang terlalu banyak perkara yang liz tak faham .. tp dalam buku ni penulisan nya sangat mudah tapi kesan nya sangat besar ..  Amar makruh nahi mungkar .. liz rasa banyak lagi perkara yang mungkar liz buat .. pernah ada manusia yang berkata, "alah pakai tudung hanya setakat zahirnya sahaja tapi pakaian lain masih lagi ketat" kata-kata tu masih tergiang di telinga ni .. salah ke sekurangnya liz baru lagi cuba untuk bertudung.  dan bersyukur sangat-sangat liz ada kak nor, wanita ni banyak sungguh bagi nasihat dan bimbingan .. ye tak semua orang tu sempurna kan ..

i'll try to turn n change it since i know Nor Jamilah ..


No comments: