Tuesday, May 22, 2012

Pulau Di Sabah

Assalamualaikum. Pagi ni nak post pasal pulau dekat Sabah. Kenapa Sabah? Sebab bila tanya pakcik Google, pakcik tu kata Sabah ialah negeri yang paling banyak pulau. Dan kenapa pulau yang liz cari? Sebab liz suka pantai, suka main air, suka angin dan suka ombak. Liz jumpa 13 pulau yang ada dekat Sabah. Jom tengok, nanti kalau bercuti dekat Sabah senang korang dah tahu. 

Pulau Pertama


Pulau Kapalai adalah sebuah pulau yang tersembunyi di antara Sipadan dan Mabul. Ia sebenarnya adalah bar pasir yang duduk di atas hamparan terumbu, yang dipanggil 'Ligitan Terumbu'. Terdapat resort dan sebuah perkampungan air yang dibina di atas tiang di sini, di mana anda boleh melihat hidupan laut yang berenang dalam terumbu bawah. Korang boleh lawat website ni kalau nak tahu lagi pasal tempat ni.

Pulau Kedua


Pulau Layang-Layang sebenarnya buatan manusia. Ia adalah sebuah atol yang terletak 300 km North West Kota Kinabalu. Mereka yang pengasingan keinginan mutlak akan memuja tempat ini, kerana ia terletak jauh dari tamadun dengan pemandangan indah laut sekitar. Terumbu asli di kawasan tersebut adalah rumah jerung, ikan pari dan ikan karang. Kadang-kadang, anda dapat melihat ikan lumba-lumba dan ikan paus di kawasan tersebut!

Pulau Ketiga


Mantanani merupakan negara kepulauan tiga tenang pulau Barat Utara Kota Belud, kalau memandu satu jam dari Kota Kinabalu. Apa yang menarik orang ramai ke pulau ini adalah untuk menyelam. Malah, terdapat sekurang-kurangnya tiga kapal karam kapal untuk meneroka sekitar pulau yang ada pelbagai makhluk laut seperti kuda laut, udang, gobies, kurita, belut dan ikan singa. Pada masa ini, terdapat kira-kira 16 tapak menyelam yang dikenal pasti di seluruh pulau ini. Gilerla banyak kan.

Pulau Keempat



Mataking Pulau ini terletak 40 minit dari Semporna dan 45 minit dari Pulau Sipadan. Terdapat kira-kira 30 tapak menyelam, yang paling terkenal ialah Magic Rick, Mentadak Reef dan Wall Alice. Pertemuan dengan ikan besar seperti barakuda, jerung paus ikan pari, tuna dan kerap berlaku bersama-sama dengan pemerhatian penyu, ikan karang dan kerang gergasi.

Pulau Kelima



Pulau Sapi, yang dikenali sebagai "Pulau Lembu" dalam bahasa Melayu adalah tidak jauh dari hujung selatan-barat Pulau Gaya. 25 ekar (10 ha) pulau mempunyai satu pantai yang paling baik di taman dan yang paling popular dengan pelancong untuk aktiviti snorkeling dan menyelam skuba. Antara 10 pagi dan 4 petang, pulau ini menjadi agak sibuk dengan pelancong asing, tetapi selepas feri terakhir meninggalkan ia menjadi sebuah pulau yang tenang dengan hanya mereka yang overnight. Ada kemudahan untuk pelancong termasuk jeti, tempat perlindungan berkelah, barbeku, meja, bilik persalinan dan tandas. Tapi hutan ni banyak monyet. Perkhemahan dan unggun api dibenarkan dengan kebenaran daripada Warden Park.

Tunggu sambungan untuk pulau-pulau yang lain ..

No comments: