Monday, March 23, 2015

Make Up Base Tutup Parut Jerawat


Make Up Base Tutup Parut Jerawat | Assalamualaikum ladies ~~ Because Im not so happy to have scars around my cheeks so i did a very simple tutorial to you guys.  Hah korang pun tak suka ada parut ye?  Moment-moment muka naik jerawat dah sampai ke penghujung tetapi peninggalan parut masih jelas terpancar.  Rileks jangan stress-stress ~~ Nak buat laser treatment tak mampu?  Okay I share you all a few make up base products that i use on how to cover up my acne scars.



1. Ko's Sun Block
2. Mac Studio Concealer NC30
3. Mary Kay Liquid Timewise Foundation
4. Ronasutra Mineral Powder 

Buat masa ni aku pakai product di atas untuk make up base aku.  Kalau korang nak tanya berkaitan tips-tips solekan aku minta-maaf awal-awal ye. Sebab aku bukan pandai bab-bab make up. Cuma aku nak bagitahu korang yang make up di atas ni tidak menutup liang pori kulit aku. Dan paling best kalau pakai JERAWAT tak naik.  Hah ni nak pesan ni kat korang semua kalau ada jerawat tak salah korang nak pakai make up tapi pastikan make up yang korang pakai tu tak buat jerawat korang makin parah.  Setakat ni product yang aku pakai dekat atas ni maintain kan kesihatan kulit aku.  Means jerawat tak naik. Motif pakai semua di atas is to cover up acne scars.

Okay pagi tadi ada yang email dari seseorang yang ada masalah acne kata "Im so jealous tengok your skin dah flawless giler" Hehe perli i ke apa you ni.  Hakikat sebenar tak flawless adik-adik kakak-kakak semua ye. Tu semua trick make up.  Yang penting sekali free from acne dulu.  Lagi 1 kan aku harap sangat korang rajin-rajin la baca dekat entry Dr.Ko / Acne Journey aku tu.  Bosan juga aku nak menjawab yang bertanya soalan yang sama.  Berapa kos sewaktu pertama kali pergi Dr.Ko dan anbil product apa? Aku dah tulis panjang lebar dekat dalam entry tu pun lagi mau tanya ke? Apakata korang baca slow-slow dekat sana ye.




Belum siap lagi tu.  Lepas dah dap-dap dekat area yang bermasalah.  Korang blend dengan brush supaya sapuan lebih rata.  Kemudian baru lah korang pakai foundation diikuti dengan powder.  Macam aku pakai Mary Kay Liquid Foundation tu kemudian topup dengan Ronasutra Mineral Powder.  



Untuk elakkan nampak macam putih sangat muka aku guna Simply Siti punya blusher.  Aku sapu warna coklat dan letak sikit-sikit je pink. Suka sangat make up natural macam ni.  Concealer tadi tu memang bagus untuk tutup sebarang parut jerawat yang ada tetapi kalau parut jerawat yang ada lubang tu susah sikit nak tutup.  Kalau korang cuma ada dark spot di sekitar muka tempek je Mac Studio Concealer tu.  Terbaik punyalah.  

Semoga entry ini membantu.

2 comments:

Farah Waheda Wahid said...

make up base sememangnya penting...

I N A A I N A A said...

Memang tak reti la ena.. makeup biasa2 je reti ena ni.. sobs